Hop til hovedindholdet

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 28. august 2020 kl. 10:00

Sted

Børn & Unge- mødelokale 1-3, 1. sal, Godthåbsgade 8, 9400 Nørresundby Børn & Unge- mødelokale 1-3, 1. sal
Godthåbsgade 8
9400 Nørresundby

Møde med STUK og skolechef vedr. alternativ til prøver for specialklasser

Arrangementsbeskrivelse

Program for dagen

Kl. 10:00 – 10:10   Velkomst v/ Mads Jørgensen, skolechef

• Formål: Hvordan kan vi overholde loven og samtidig tage hensyn til specialklasseelevers behov i Folkeskolens Prøver
  • Hvor mange elever går til prøve på særlige vilkår eller fritages i Aalborg? Resultatet af undersøgelse 2019

Kl. 10:10 – 11:00 STUK gennemgår retningslinjer for fritagelse og svarer på spørgsmål og forklarer lovsstof v/ Dorte Møller, fuldmægtig. Se spørgsmål nedenfor

Kl. 11:00– 11:30 Anden evaluering v/Byplanvejens Skole

Kl. 11:30– 12:15 Videnproduktion i grupper + frokost

Kl. 12:15 – 12:50  Hvad er OCN, og hvordan bruger vi det? v/ VUK

Kl. 12:50 – 13:00 Afslutning og tilbud om styregruppe v/ Birgitte

Kl. 13:00 – 14:00 Eftermøde (Skolechef, STUK, PPR, Pædagogisk og Digital Udvikling)

Spørgsmål til Dorte Møller:

suppler gerne med yderligere FAQ’er – send til aksr-skole@aalborg.dk

1. Fritagelsesårsager er uklare. Kan du komme med flere eksempler end de tre nedenfor nævnte? (min fremhævelse)
  • Fritagelse kan omfatte en eller flere prøver eller delprøver. Fritagelse kan f.eks. ske for følgende typer af elever:
  • Elever med multiple funktionsnedsættelser uden verbalt sprog
  • Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder
  • Elever der lige er ankommet til Danmark, og som ikke taler eller forstår dansk i et omfang, så deltagelse giver mening
  1. Hvad gør vi, når særlige vilkår ikke er tilstrækkelig kompensation? Fx hvis prøvesituationen vil være psykisk belastende for eleven?
  2. Hvad gør vi, når prøveaflæggelse ikke giver mening fra et menneskeligt perspektiv, men hvor der ifølge BUVM ikke er hjemmel til fritagelse? Altså når ”barnets tarv” og ”prøver” ikke hænger sammen.
  3. Hvad gør vi, når elevens eksekutive funktionsniveau ikke er tilstrækkeligt til at kunne gennemføre FP?
  4. Hvad gør vi med elever, der ikke har modtaget tilstrækkeligt undervisning i faget fx pga. reduceret skema / modstand mod læring / massivt fravær?
  5. Eksempler på ”anden evaluering”? Gerne standardiserede og uformelle

Find vej til arrangementet