Hop til hovedindholdet

Aalborg Kommune, Børn & Unge logo

Temadag Obligatoriske valgfag i 7. – 8. klasse (Håndværk og design, billedkunst, madkundskab og musik)

Dato og tid

Torsdag d. 25. november 2021 kl. 13:00 til 16:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 19. november 2021 kl. 16:00

Sted

UCN Læreruddannelsen - lokale 3.k.20 auditorium, Mylius Erichsens Vej 137, 9210 Aalborg SØ UCN Læreruddannelsen - lokale 3.k.20 auditorium
Mylius Erichsens Vej 137
9210 Aalborg SØ

Arrangementsbeskrivelse

Skoleforvaltningen vil gerne invitere skoleledelsen og skolens lærere til en temadag om de obligatoriske valgfag i 7. – 8. klasse.

Program:

Med udgangspunkt i aftale om Styrket praksisfaglighed i folkeskole, Juni 2018 og aftalen Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser i fremtiden, november 2018, er der blevet taget en række tiltag, bl.a. at eleverne i 7. og 8. klasse skal have et obligatorisk valgfag enten håndværk og design, billedkunst, musik eller madkundskab. Det obligatoriske valgfag afsluttes med en eksamen i 8. klasse.

13.00 – 13.10  Velkommen v/ skolechef Mads Rune Jørgensen

13.10 – 13.30   Praksisfaglighed i folkeskolen v/Undervisningsministeriets Læringskonsulent
”Det er et gennemgående tema i de politiske målsætninger, at den praktiske dimension skal have et tydeligere aftryk på undervisningen i folkeskolen. Det skal styrke elevernes evne til at omsætte teoretisk viden til praksis, bidrage til en mere varieret, motiverende og inspirerende skoledag og i sidste ende sikre, at flere elever vælger en erhvervsuddannelse. Men hvad er praksisfaglighed, og hvad betyder det i undervisningen? Det fælles oplæg vil give en intro til dette, og drøftelsen vil fortsætte i workshopsene.

13.30 – 14.00 Samarbejde med erhvervsskolerne v/ erhvervsplaymaker Thomas Overgaard, Skoleforvaltningen
”Få et indblik i pilotprojektet, hvor 9 skoler deltager i samarbejdet med Tech College og Aalborg Handelsskole. Erfaringer og økonomiske betragtninger set fra erhvervsskolerne og fra vores egne skoler.”

14.00 – 14.15  Pause med kaffe/te og kage

Workshops:

Madkundskab
v/ Undervisningsministeriets læringskonsulent Joan Preisler
”De reviderede Fælles Mål og Prøvevejledningen til faget præsenteres. Prøven vil blive gennemgået, og der vises eksemplariske undervisningsforløb for valgfaget.”

Billedkunst
v/ Undervisningsministeriets læringskonsulent

Håndværk og design
14.15 – 15.15 Oplæg om Fælles Mål og eksamen
v/ Undervisningsministeriets læringskonsulent Marie Wegeberg

v/ Undervisningsministeriets læringskonsulent Mette Spang Albertsen

15.20 – 16.00 Hands on designproces med MAKER’n v/ makerspaceagent Anders Møller Jakobsen og skolekonsulent Rikke Lübæch Christensen
Hvordan kan vi arbejde med Skoleforvaltningens vision nr. 4 Læringen foregår overvejende eksperimenterende og problemløsende?

Med udgangspunkt i et stykke medbragt skrammel, papir og blyant, samt designmodellen MAKER’N arbejdes der med prototyper som løsning på en virkelighedsnær problemstilling.

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >